راهنمای خرید لپ تاپ | حقایقی مهمتر از مارک لپ تاپ


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



همه چیز از همه جا






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار مطالب

:: کل مطالب : 48
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 11
:: باردید دیروز : 74
:: بازدید هفته : 100
:: بازدید ماه : 132
:: بازدید سال : 521
:: بازدید کلی : 2229

RSS

Powered By
loxblog.Com

همه چیز از همه جا

راهنمای خرید لپ تاپ | حقایقی مهمتر از مارک لپ تاپ
پنج شنبه 6 مرداد 1401 ساعت 19:12 | بازدید : 246 | نوشته ‌شده به دست هدیه هراتی | ( نظرات )

مشخصات، مشخصات و مشخصات بیشتر. همه چیز به مشخصات مربوط می شود، اما در دنیای لپ تاپ های بازی نه. شاید این استدلال را نتوان در مورد لپ تاپ ها اعمال کرد، اما لپ تاپ های بازی واقعاً بحث جداگانه ای هستند. اگرچه لپ‌تاپ‌های بازی مجهز به کارت‌های گرافیکی ساخته‌شده توسط AMD و Nvidia هستند، اما حقیقت این است که کارت‌های گرافیکی با همین نام روی کاغذ یکسان به نظر می‌رسند اما در واقع عملکرد متفاوتی دارند.

AMD و Nvidia به سازندگان کامپیوتر مانند Alienware، Razer و ROG اجازه می‌دهند تصمیم بگیرند که هر کارت گرافیک چقدر انرژی مصرف می‌کند، که اصلا چیز بدی نیست. لپ تاپ ها برای مقاصد مختلفی طراحی، تولید و به بازار عرضه می شوند و برای مقاصد مختلف مناسب هستند. مشکل اصلی این است که این تفاوت ها در مصرف برق به معنای افت شدید عملکرد است و هیچ راهی وجود ندارد که این سازندگان را مجبور به گزارش مصرف برق واقعی یک کارت گرافیک و در نهایت عملکرد آن کنیم. ما موضوع این قسمت را دنبال می کنیم و به شما می گوییم که به همین دلیل لپ تاپ های گیمینگ استاد بزرگ بزرگ ترین دروغ ها هستند.

مشکل اینجاست

اگر دو لپ تاپ با مشخصات یکسان در عملکرد بازی حدود 20 درصد اختلاف داشته باشند قطعا با مشکل مواجه هستیم. به عنوان مثال، MSI Creator Z17 و Lenovo Legion 5i Pro را در نظر بگیرید، دو لپ تاپ با پردازنده Intel Core i7-12700H و کارت گرافیک Nvidia RTX 3070 Ti. Lenovo Legion 5i Pro در بنچمارک 3DMark Time Spy حدود 21.6 درصد سریعتر از سایرین است.

لپ تاپ بازی

توجه داشته باشید که روی کاغذ، این دو دستگاه با مشخصات یکسانی عرضه می شوند. در واقع نسخه لپ تاپ RTX 3070 Ti با مصرف برق 80-125 وات کار می کند. MSI Crater Z17 حداکثر توان 90 وات را برای کارت گرافیک خود فراهم می کند، اما ما نمی دانیم که برای همان کارت گرافیک Lenovo Legion 5i Pro چقدر توان در دسترس است. این مشکل تنها کار این دو لپ تاپ نیست. هر دو Razer Blade 17 و MSI GE76 دارای RTX 3080 Ti هستند، اما همچنان می توانید تفاوت عملکردی 14 درصدی را برای Assassin's Creed Valhalla مشاهده کنید.

یک لپ تاپ مخصوص بازی

Razer Blade 17 دارای پردازنده Intel Core i7-12800H و MSI GE76 دارای پردازنده Intel Core i9-12900H است، بنابراین مشخصات این دو لپ تاپ دقیقاً یکسان نیست، اما Assassin's Creed Valhalla زمان را نشان داده است. و همچنین یک کارت گرافیک که مبتنی بر بهره وری انرژی است. تفاوت در کارایی یک چیز است، اما نکته کلیدی در اینجا مقیاس است. بررسی های وب سایت NotebookCheck نشان می دهد که کارت گرافیک لپ تاپ رده بالاتر RTX 3070 عملکرد بهتری نسبت به کارت گرافیک رده پایین RTX 3070 Ti ارائه می دهد. تصور کنید یک RTX 3070 Ti بخرید و متوجه شوید که در مقایسه با RTX 3070 ارزان‌تر عملکرد ضعیفی دارد.

برای اینکه داستان مذکور به شما مرتبط تر شود، بنچمارک 3DMark Fire Strike را برای دو لپ تاپ Gigabyte Aero 16 و Lenovo Legion 5i Pro در زیر بررسی کنید. تفاوت 9 درصدی در عملکرد آنها وجود دارد که با توجه به اینکه RTX 3070 Ti لنوو چقدر بهتر از RTX 3080 Ti گیگابایت است، عالی نیست. جالب است بدانید لپ تاپ لنوو نسبت به لپ تاپ مذکور از گیگابایت پردازنده ضعیف تری دارد. انویدیا، حداقل در تئوری، از سازندگان لپ‌تاپ می‌خواهد که میزان مصرف انرژی کارت‌های گرافیک خود را فهرست کنند، اما نمی‌توانیم به آنها بگوییم مصرف انرژی Legion 5i Pro و Razer Blade 17 چقدر است، زیرا اینطور نیست.

نام او را انتخاب کنید

انویدیا با عرضه کارت های گرافیک سری RTX 30 به بازاریابی Max-Q و Max-P پایان داد.این نام ها در اصل برای نشان دادن میزان انرژی مصرفی کارت گرافیک ایجاد شده بودند. در این سیستم، Max-Q کارت های گرافیکی با مصرف انرژی را شناسایی می کند. الان این روش بازاریابی انویدیا در خارج از کشور وجود نداره ولی Max-Q یه جور دیگه استفاده میشه خیلی استفاده میشه. البته این مشکل زمانی بود که خریداران لپ تاپ متوجه شدند دستگاه آنها توانایی دریافت حداکثر توان ممکن را ندارد. از فوریه 2021، انویدیا از سازندگان لپ‌تاپ خواست تا قدرت گرافیکی کل را مشخص کنند. با این حال، اکنون با گذشت بیش از یک سال، چند تولیدکننده مختلف لپ تاپ موفق به انجام این کار شده اند.

MSI، Asus و Gigabyte این معیار را در صفحات محصولات خود با نام اختصاری TGP فهرست می کنند. Dell همچنین یک صفحه جداگانه برای TGP دارد، برای دسترسی به آن روی Help me کلیک کنید. اما عملکرد دل به مراتب بهتر از Razer، Acer و Lenovo است که با وجود نیاز به Nvidia هیچ کاری انجام نمی دهند. در نهایت، این دما است که تعیین می کند یک کارت گرافیک چقدر توان مصرف کند، و با در نظر گرفتن این موضوع، قابل درک است که چرا برخی از لپ تاپ ها کارآمدتر و برخی دیگر کمتر از محصولات مشابه هستند. در حالی که RTX 3070 Ti می تواند RTX 3080 Ti را در لپ تاپ شکست دهد، ما باید به صفحه طراحی برگردیم.

به دنبال راه حل

اگرچه راه حلی برای این مشکل نداریم، اما آماده ارائه برخی ایده ها و آزمایش آنها هستیم. ابتدا، کل مصرف برق تصویر باید همیشه در قسمت خاص لپ تاپ ذکر شود. در حال حاضر، چند شرکت وجود دارند که این الزام را نادیده می‌گیرند و این بر عهده AMD و Nvidia است که آن را جدی بگیرند تا آن را محقق کنند. در حالت ایده آل، این معیارها باید در صفحه لپ تاپ نمایش داده شوند. گزینه دیگر این است که Max-Q را مجدداً معرفی کنید. در حالی که اکثر کارت‌های گرافیک لپ‌تاپ دارای طیف گسترده‌ای از گزینه‌های مصرف انرژی گرافیکی هستند، افزایش یا کاهش ۱۰ وات روی کل محدوده تأثیری نخواهد داشت. برای اشاره به کارت گرافیک های کم مصرف بهتر است از علامت اختصاری LP (برابر با کم مصرف) یا پسوند U به جای Max-Q استفاده کنید. علاقه مندان به رایانه شخصی در گذشته نامگذاری گیج کننده تری را انجام داده اند. راه حل هر چه باشد، سیستم فعلی به هر حال کار نمی کند. گذشته از اثربخشی این کارت ها که برخلاف روند کلی سری هستند و نبود TGP نیز این مشکل را تغذیه می کند، نمی توان گفت که این یک سوء تفاهم است. ما بدون شک با یک دروغ بزرگ روبرو هستیم.

جمع بندی

به طور کلی، دسکتاپ ها قدرت بیشتری را با همان قیمت ارائه می دهند و قابل ارتقا هستند. اما لپ تاپ های گیمینگ قابل حمل هستند و می توانید بازی های مورد علاقه خود را در هر جایی با آنها انجام دهید.

لپ تاپ های گیمینگ چه مشکلاتی دارند؟

بزرگترین مشکل لپ تاپ های گیمینگ گرم شدن بیش از حد بدنه و صدای زیاد سیستم خنک کننده آنهاست. علاوه بر این، برخلاف کامپیوترهای رومیزی، اجزای داخلی لپ تاپ ها قابل ارتقا نیستند و پس از چند سال منسوخ می شوند. بیشتر لپ‌تاپ‌های بازی فقط در صورت استفاده از آداپتور برق با سرعت کامل کار می‌کنند.

 

منبع: شهرسخت افزار




:: موضوعات مرتبط: تکنولوژی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: